یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش موجودی سرمایه اقتصاد ایران را منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی‌ در راستای گسترش و تکمیل مجموعه حساب های ملی و فراهم ساختن آمار پایه ای مورد نیاز‌، برآورد موجودی سرمایه را در اقتصاد ایران در سال های اخیر در دستور کار قرار داد و پس از طی مراحل کارشناسی و تعاملات آماری مورد نیاز با حوزه های مرتبط، نتایج حاصل از اقدامات به عمل آمده را منتشر می نماید.

موجودی سرمایه یا «دارائی‌های تولید شده ثابت مشهود» عبارت است از مجموعه کالاهای سرمایه‌ای فیزیکی مشهود کشور که قابل اندازه‌گیری بوده و در فرایند تولید کالاها و خدمات و ایجاد درآمد نقش دارند. بنا به تعریف نظام حسابهای ملی، موجودی سرمایه، خالص ارقام تجمعی تشکیل سرمایه با توجه به طول عمر مفید آنها می‌باشد. بنابراین موجودی سرمایه را می‌توان مجموع ارزش «ساختمان و تأسیسات» و «ماشین‌آلات و تجهیزاتی» دانست که در فرایند تولید مورد استفاده قرار گرفته یا قابل استفاده هستند.

براساس توصیه نظام حساب‌های ملی، اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی از روش موجودی‌گیری دائمی به منظور برآورد موجودی سرمایه استفاده می‌نماید.

متن کامل گزارش موجودی سرمایه اقتصاد ایران در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی موجود است که علاقمندان برای دسترسی به آن می توانند اینجا را کلیک کنند

کد خبر 62731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز